Na podstawie art. 22 § 1 pkt 1 lit. a i art. 31a § 1 pkt 1 ustawy z dnia 27 lipca 2001 roku Prawo o ustroju sądów powszechnych (t.j. Dz.U. z 2023 r. poz. 217 z późn. zm.; dalej: „PUSP”) w związku z art. 26 ust. 1 i 2 Rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 roku w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (Dz.Urz.UE.L 2016 Nr 119, str. 1, z późn. zm.; dalej: „RODO”) i w związku z art. 33 ust. 2 pkt. 1 ustawy z dnia 14 grudnia 2018 r. o ochronie danych osobowych przetwarzanych w związku z zapobieganiem i zwalczaniem przestępczości (t.j. Dz.U. z 2023 r. poz. 1206; dalej: uDODO) zarządza się, co następuje:
§ 1. W Sądzie Rejonowym dla Warszawy-Śródmieścia w Warszawie przyjmuje się do stosowania „Zasady współadministrowania”, stanowiące Załącznik do niniejszego Zarządzenia, będące rezultatem wspólnych uzgodnień współadministratorów identyfikowanych w sądach powszechnych z obszaru całego kraju oraz Ministra Sprawiedliwości – dokonanych, zgodnie z wymogami art. 26 ust.1 i 2 RODO i art. 33 ust.
2 pkt. 1 uDODO, w związku ze wspólnym przetwarzaniem danych osobowych w sądowych systemach teleinformatycznych, o których mowa w art. 175da PUSP.
§ 2. Zarządza się podanie do publicznej wiadomości niniejszego zarządzenia poprzez:
§ 3. Zarządzenie niniejsze wchodzi w życie z dniem podpisania.
Załącznik do Zarządzenia numer 118/2023 Prezesa i Dyrektora Sądu Rejonowego dla Warszawy-Śródmieścia w Warszawie
Zasady Współadministrowania
Preambuła
§ 1. Podstawa prawna
Współadministratorzy, przetwarzając dane osobowe, regulują zasady dotyczące tego przetwarzania tak, aby odpowiadały one w pełni przepisom:
§ 2. Cele przetwarzania
Poszczególni Współadministratorzy identyfikują następujące cele przetwarzania:
§ 3. Współadministratorzy
1. Na potrzeby niniejszego dokumentu identyfikuje się administratorów danych dokonujących:
1) przetwarzania podstawowego lub merytorycznego (tzw. administratorzy merytoryczni) – realizowanego w oparciu o kompetencje regulowane właściwymi przepisami prawa przez odpowiednio Ministra Sprawiedliwości oraz poszczególne sądy korzystające z sądowych systemów teleinformatycznych (np. sprawowanie wymiaru sprawiedliwości, działalność administracyjna, czynności kadrowo – finansowe, itp.) ;
2)przetwarzania pomocniczego lub technicznego (tzw. administratorzy techniczni) – realizowanego przez dyrektorów sądów apelacyjnych i odpowiednio Ministra Sprawiedliwości w ramach ustawowych i powierzonych zadań związanych z informatyzacją sądownictwa lub obsługą informatyczną sądów; administrator techniczny realizuje zadania związane z informatyzacją sądownictwa, w tym zapewnia bezpieczne i zgodne z prawem przetwarzanie danych osobowych w sądowych systemach teleinformatycznych.
2. Administratorzy ci wspólnie identyfikowani są jako Współadministratorzy danych osobowych przetwarzanych w sądowych systemach teleinformatycznych.
§ 4. Sądowe systemy teleinformatyczne
1. Na potrzeby niniejszego dokumentu identyfikuje się sądowe systemy teleinformatyczne, dla których zastosowanie mają poczynione w niniejszym dokumencie wspólne uzgodnienia Współadministratorów:
1) sądowe systemy teleinformatyczne o zasięgu ogólnokrajowym, wdrażane i utrzymywane przez Ministra Sprawiedliwości na podstawie art. 175da § 1 PUSP lub powierzone do utrzymania dyrektorom właściwych sądów apelacyjnych na podstawie art. 175da § 7 PUSP, udostępniane do korzystania wszystkim sądom powszechnym z obszaru całego kraju (tzw. systemy centralne);
2) sądowe systemy teleinformatyczne centralizowane na obszarze apelacji – utrzymywane i administrowane w ustalony na obszarze apelacji sposób przez dyrektora sądu apelacyjnego w oparciu o art. 31a § 1a PUSP;
3) sądowe systemy teleinformatyczne lokalne, dla których określono, że dyrektor sądu apelacyjnego zapewnia utrzymanie lub obsługę informatyczną w oparciu o art. 31a § 1a PUSP.
2. Administratorzy przetwarzający dane w sądowych systemach teleinformatycznych określonych w ust. 1 wspólnie identyfikowani są jako Współadministratorzy dla tych danych osobowych.
3. Strony współużytkują sądowe systemy teleinformatyczne. Systemy, o których mowa w ust. 1 pkt 1 powyżej wskazane zostały w Załączniku nr 1 do niniejszego dokumentu – „Wykaz sądowych systemów teleinformatycznych (centralnych)”.
4. Dyrektorzy sądów apelacyjnych tworzą wykazy systemów, o których mowa w ust. 1 pkt 2 i 3 powyżej, użytkowanych na obszarze danej apelacji.
§ 5. Oświadczenia Współadministratorów
§ 6. Opis przetwarzania oraz podział obowiązków pomiędzy Współadministratorów
1. Na warunkach określonych niniejszym dokumentem, Współadministratorzy przetwarzają dane osobowe wprowadzone do sądowych systemów teleinformatycznych.
2. Współadministratorzy wykonują prawa administratora danych w sądowych systemach teleinformatycznych w rozumieniu RODO tylko w zakresie operacji i czynności na danych osobowych, za które odpowiadają, zaś charakter i cel przetwarzania określony jest rolą, jaką Współadministratorom przyznaje się w sądowych systemach teleinformatycznych na potrzeby realizacji przypisanych zadań, tj. administratora merytorycznego lub administratora technicznego.
3. Współadministratorzy przetwarzając dane osobowe w sądowych systemach teleinformatycznych zobowiązani są do:
1) wdrożenia i stosowania odpowiednich środków technicznych i organizacyjnych w celu zapewnienia bezpieczeństwa danych osobowych we wdrażanych, utrzymywanych i użytkowanych sądowych systemach teleinformatycznych, spełniających wszystkie wymogi zapisów RODO, uDODO i pozostałych przepisów w zakresie ochrony danych osobowych, a także wymagania przewidziane dla bezpieczeństwa informacji i UCyber;
2) zagwarantowania zdolności do ciągłego zapewnienia poufności, integralności, dostępności i odporności sądowych systemów teleinformatycznych, a także zdolności do szybkiego przywrócenia dostępności danych osobowych w razie incydentu lub naruszenia ochrony danych osobowych;
3) regularnego testowania, mierzenia i oceniania skuteczności środków technicznych i organizacyjnych mających zapewnić bezpieczeństwo przetwarzania, uwzględniając przy tym stan wiedzy technicznej, koszty oraz charakter, zakres, kontekst i cele przetwarzania danych osobowych oraz ryzyko naruszenia praw lub wolności osób fizycznych o różnym prawdopodobieństwie wystąpienia i wadze;
4) wzajemnego, niezwłocznego informowania się o zidentyfikowanych ryzykach, bądź podatnościach mających wpływ na przetwarzanie danych w użytkowanych sądowych systemach teleinformatycznych.
4. Każdy ze Współadministratorów jest zobowiązany do wdrożenia środków organizacyjnych, a także mechanizmów uwierzytelniania oraz nadzoru działań w sądowych systemach teleinformatycznych, w szczególności przez:
1) zabezpieczenie danych osobowych przed ich udostępnieniem osobom nieupoważnionym, zabraniem przez osobę nieuprawnioną, przetwarzaniem z naruszeniem RODO, zmianą, utratą, uszkodzeniem lub zniszczeniem;
2) przeszkolenie w zakresie przepisów dot. ochrony danych osobowych oraz zasad ochrony danych osobowych obowiązujących u danego Współadministratora przed dopuszczeniem do pracy każdej osoby, której właściwy Współadministrator nadaje uprawnienia dostępowe do danych osobowych;
3) stosowanie procedur nadawania, odbierania i modyfikowania uprawnień dostępowych, z uwzględnieniem zapisów § 9, w tym zapewnienie, że dostęp do danych osobowych posiadają wyłącznie osoby upoważnione do ich przetwarzania;
4) zapewnienie kontroli nad prawidłowością przetwarzania danych osobowych;
5)dochowanie szczególnej staranności aby osoby upoważnione do przetwarzania danych osobowych zachowały te dane oraz sposoby ich zabezpieczenia w tajemnicy, również po zakończeniu powierzonych do realizacji czynności;
6) prowadzenie dokumentacji opisującej sposób przetwarzania danych osobowych oraz zastosowanych środków technicznych i organizacyjnych zapewniających ochronę informacji w sądowych systemach teleinformatycznych.
5. Właściwi administratorzy techniczni odpowiadają, za zapewnienie odpowiednich obiektów, instalacji lub urządzeń infrastruktury telekomunikacyjnej wraz z odpowiednią przestrzenią dyskową (zapewniają w szczególności: (1) bezpieczeństwo fizyczne obiektu z posadowioną infrastrukturą techniczną; (2) serwery z oprogramowaniem i konfiguracją służącą do prawidłowego działania sądowego systemu teleinformatycznego; (3) infrastrukturę zasilającą i sieciową; (4) wykonanie kopii zapasowych, a także odpowiednią obsługę administratorską - realizowaną w przypadku Ministra Sprawiedliwości samodzielnie lub przez dyrektora sądu apelacyjnego wskazanego w Zarządzeniu - gwarantującą zachowanie wszystkich funkcjonalności sądowych systemów teleinformatycznych oraz zapewniającą wydajność, bezpieczeństwo, dostępność, integralność i niezawodność.
6. W zakresie sądowych systemów teleinformatycznych, o których mowa w Zarządzeniu, za czynności opisane w ustępie powyżej odpowiada, zgodnie z Zarządzeniem:
1) Minister Sprawiedliwości dla systemów centralnych, dla których w załączniku nr 1 do niniejszych Zasad został wskazany jako administrator techniczny, z wyłączeniem czynności administrowania systemem w przypadku tych systemów, dla których w załączniku nr 1 jako odpowiedzialny za administrowanie wskazany został dyrektor danego sądu apelacyjnego;
2) dyrektor sądu apelacyjnego dla systemów centralnych, dla których w załączniku nr 1 do niniejszych Zasad został wskazany jako administrator techniczny oraz dla systemów teleinformatycznych scentralizowanych w danej apelacji; rodzaj i zakres czynności realizowanych w lokalnych systemach teleinformatycznych zostanie określony na obszarze danej apelacji.
7. Minister Sprawiedliwości w odniesieniu do administrowanych systemów centralnych i odpowiednio dyrektor sądu apelacyjnego, któremu na podstawie Zarządzenia powierzono administrowanie w systemach centralnych uprawniony jest do inicjowania działań zmierzających do podnoszenia standardów bezpieczeństwa w tych systemach oraz dokumentowania tego procesu, ponadto zobowiązany jest do opracowywania, wdrażania, udostępniania i przechowywania dokumentacji bezpieczeństwa informacji związanej z administrowaniem systemem centralnym.
8. Dyrektorom sądów apelacyjnych w odniesieniu do systemów centralizowanych na obszarze apelacji przysługują kompetencje analogiczne, jak opisane w ustępie powyżej. Dokumentacja ta opracowywana jest sukcesywnie i w zakresie uzasadnionym potrzebami, okolicznościami i warunkami organizacyjno-technicznymi.
9. Każdy z identyfikowanych podmiotów odpowiedzialnych za administrowanie systemami centralnymi wskazanymi w załączniku nr 1 do niniejszych Zasad zobowiązany jest uzupełnić dokumentację, o której mowa w ust. 7 w terminie 1 roku od daty wejścia w życie niniejszych Zasad.
10.Współadministratorzy danych, identyfikowani w procesach przetwarzania danych w sądowych systemach teleinformatycznych scentralizowanych na obszarze danej apelacji, uprawnieni są do powoływania zespołów administratorów, inspektorów ochrony danych oraz innych według identyfikowanych potrzeb i możliwości organizacyjnych.
11. Współadministratorzy realizują obowiązki wynikające z niniejszego dokumentu kierując się dokumentacją, o której mowa w ust. 7 i 8 oraz własną wewnętrzną dokumentacją, w tym politykami, procedurami regulującymi ochronę informacji i danych osobowych.
12. Współadministratorzy zapewniają, że wszyscy pracownicy są regularnie szkoleni z zakresu ochrony danych osobowych, w szczególności w zakresie procedur ich zabezpieczania i przetwarzania zgodnie z zapisami niniejszego dokumentu i regulacjami wewnętrznymi danego Współadministratora.
13. Zmiany wprowadzane w dokumentacji o której mowa w ust. 7 i 8 poprzedza się w miarę możliwości konsultacjami z pozostałymi Współadministratorami, w szczególności jeśli te zmiany mogłyby wpłynąć na bezpieczeństwo wykonywanego przez nich przetwarzania danych osobowych, a także aby zapewnić spójność z obowiązującą u nich dokumentacją.
§ 7. Zachowanie poufności
§ 8. Obsługa incydentów i naruszeń ochrony danych przetwarzanych w sądowych systemach teleinformatycznych
§ 9. Upoważnienia do przetwarzania danych osobowych w sądowych systemach teleinformatycznych
1. Administrator, który realizuje przypisany mu proces przetwarzania danych osobowych, upoważnia do przetwarzania danych osobowych wszystkie osoby, które pod jego nadzorem wykonują operacje przetwarzania danych składające się na realizowany proces - tj.:
1) Administrator merytoryczny (sądy i właściwe ich organy) – upoważnia osoby do przetwarzania danych osobowych, które kieruje do wykonywania czynności w ramach przetwarzania merytorycznego (w szczególności pracowników lub osoby wykonujące zadania w oparciu o inną podstawę prawną - np. umowę cywilno-prawną - na zasadach jak pracownicy);
2) Administrator techniczny (dyrektor sądu apelacyjnego lub Minister Sprawiedliwości) – upoważnia osoby do przetwarzania danych osobowych, które kieruje do wykonywania czynności w ramach przetwarzania technicznego (w szczególności pracowników lub osoby wykonujące zadania w oparciu o inną podstawę prawną - np. umowę cywilno-prawną – na zasadach jak pracownicy), tj. odpowiednio informatyzacji sądownictwa, obsługi informatycznej z uwzględnieniem odstępstw i ograniczeń wynikających z przepisów prawa (m.in. zasady trójpodziału władzy, ustawowego zakazu dostępu do akt postępowań) oraz z przyjętej odmiennej struktury systemu, np. Krajowy Rejestr Karny albo odmiennych warunków organizacyjno- technicznych przyjętych w danej apelacji.
2. Administrator, który upoważnił osobę do przetwarzania danych osobowych, organizuje pracę tej osoby, powierza czynności służbowe i rozlicza z ich wykonania oraz wyciąga ewentualne konsekwencje służbowe. Tym samym uznaje się, że dopuszczenie kadry informatycznej sądu apelacyjnego do realizacji zadań z zakresu informatyzacji sądownictwa i obsługi informatycznej w pozostałych sądach powszechnych z obszaru właściwości tego sądu apelacyjnego nie wymaga nadawania dodatkowego upoważnienia do przetwarzania danych osobowych przez dyrektora czy prezesa tego sądu.
3. Forma upoważnienia do przetwarzania danych osobowych nie jest zastrzeżona w przepisach, Współadministratorzy nie zastrzegają jej również w niniejszym dokumencie. Celem Współadministratorów jest, aby forma ta zapewniała rozliczalność celu i zakresu przetwarzanych danych osobowych.
4. Za równoważne papierowej postaci upoważnienia (które może przyjąć formę zarządzenia, dokumentu upoważnienia, zakresu obowiązków, itp.) uważa się elektroniczną jego postać. Za równoważne nadaniu upoważnienia uważa się w szczególności nadanie ról (i odpowiednich uprawnień) w Systemie Zarządzania Tożsamością – dalej SZT (poprzez proces wnioskowania tzw. workflow SZT) lub systemie równoważnym (np. e-wniosek), bowiem proces ten pozwala określić zakres ról (i odpowiednio przypisanych uprawnień) w sądowych systemach teleinformatycznych, zapewnia, że właściwe organy sądu lub upoważnione przez nie osoby wnioskują i zatwierdzają wniosek.
5. Nadawanie ról (i odpowiednich uprawnień) kadrze informatycznej sądu apelacyjnego (zatrudnianej po dniu 1 stycznia 2024 r.) do sądowych systemów teleinformatycznych pozostałych sądów powszechnych z obszaru danej apelacji, w celu realizacji zadań z zakresu informatyzacji sądownictwa lub obsługi informatycznej, będzie się odbywało przez workflow SZT. Proces workflow SZT zapewni, że kierownictwo sądu będzie informowane o fakcie wyznaczenia pracownika do obsługi informatycznej tego sądu. Proces ten inicjowany jest przez sąd apelacyjny (dyrektora sądu apelacyjnego na podstawie PUSP lub inną wyznaczoną do tego celu osobę).
6. Administrator merytoryczny odpowiada za zarządzanie dostępami pozostałych pracowników upoważnianych do realizacji czynności w ramach przetwarzania merytorycznego w ramach tej jednostki, a także za ograniczenie dostępu do sądowych systemów teleinformatycznych wyłącznie do osób, dla których dostęp taki jest niezbędny w celu realizacji przypisanych im obowiązków służbowych lub innych zleconych do realizacji zadań.
7. Proces upoważniania do przetwarzania danych osobowych w ramach przetwarzania merytorycznego inicjuje właściwy przełożony (w imieniu administratora merytorycznego) tego pracownika lub inna upoważniona do tego osoba.
8. Złożenie wniosku o nadanie ról (i odpowiednich uprawnień) i jego zaakceptowanie w workflow SZT jest tożsame z wydaniem upoważnienia.
9. Role (i odpowiednie uprawnienia) w sądowych systemach teleinformatycznych lub procesach przetwarzania danych osobowych, które nie są zintegrowane lub obsługiwane w ramach workflow SZT, nadawane mogą być zgodnie z obowiązującą dotychczas w sądach procedurą. W przypadku, w którym procesu nadawania ról (i odpowiednio uprawnień) nie realizuje się przez workflow SZT lub inny równoważny system, administratorzy prowadzą elektroniczną ewidencję uprawnień w przyjęty w sądzie sposób, która powinna być odpowiednio archiwizowana. Formę i wzór upoważnienia pozostawia się w takim wypadku do decyzji poszczególnych administratorów, pod warunkiem, że jest zgodny z obowiązującymi w jednostkach wewnętrznymi procedurami.
10. Nadanie upoważnienia do przetwarzania danych osobowych powinno zostać poprzedzone odebraniem zobowiązania do zachowania poufności i zapoznania się z właściwą dokumentacją bezpieczeństwa obowiązującą u administratora danych, który nadaje upoważnienie. O ile proces ten obsługiwany jest w SZT, nie wymaga dodatkowych oświadczeń i realizowany jest wyłącznie w tym systemie.
11. Proces upoważniania w Ministerstwie Sprawiedliwości nie jest regulowany niniejszym dokumentem i odbywa się na zasadach przyjętych w tej jednostce.
§ 10. Obowiązki informacyjne Współadministratorów
§ 11. Powierzenie przetwarzania danych osobowych
§ 12. Postanowienia końcowe