Strona korzysta z plików cookies w celu realizacji usług. Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do plików cookies klikając przycisk Ustawienia. Aby dowiedzieć się więcej zachęcamy do zapoznania się z Polityką Cookies oraz Polityką Prywatności.
Procedura przyjmowania oraz rozpatrywania skarg i wniosków dotyczących działalności Sądu Rejonowego dla Warszawy-Śródmieścia w Warszawie.
Zasady przyjmowania i rozpatrywania skarg i wniosków reguluje:
Ustawa z dnia 27 lipca 2001 r. Prawo o ustroju sądów powszechnych – Rozdział 5a Plik do pobrania poniżej – wyciąg z ustawy z dnia 27 lipca 2001 roku Prawo o ustroju sądów powszechnych (dokument doc, rozmiar 51,5 KB)
Rozporządzenie Ministra Sprawiedliwości z dnia 9 maja 2012 roku w sprawie skarg i wniosków dotyczących działalności sądów powszechnych Plik do pobrania poniżej – tekst rozporządzenia Ministra Sprawiedliwości z dnia 9 maja 2012 r. w sprawie skarg i wniosków dotyczących działalności sądów powszechnych (dokument doc, rozmiar 47,7 KB)
Organ właściwy do rozpatrzenia skargi/wniosku
Właściwy organ określa artykuł 41b Ustawy z dnia 27 lipca 2001 roku Prawo o ustroju sądów powszechnych
Artykuł 41b
paragraf 1. Organem właściwym do rozpatrzenia skargi lub wniosku, dotyczących działalności sądu, jest prezes sądu
paragraf 2. Jeżeli skarga lub wniosek dotyczą działalności sądu okręgowego i sądu rejonowego, organem właściwym do rozpatrzenia jest prezes sądu okręgowego. Jeżeli skarga lub wniosek dotyczą działalności sądu apelacyjnego i sądu okręgowego, organem właściwym do rozpatrzenia jest prezes sądu apelacyjnego.
Wymogi formalne skargi/wniosku
Skarga/wniosek powinny zawierać:
datę wniesienia skargi/wniosku
imię i nazwisko wnoszącego skargę/wniosek
adres wnoszącego skargę/wniosek
zwięzłą treść skargi/wniosku
sygnaturę akt sprawy oraz wskazanie sądu, którego dotyczy skarga/wniosek.
Skargi i wnioski nie podlegające rozpatrzeniu.
nie podlegają rozpatrzeniu skargi w zakresie dotyczącym orzeczniczej działalności sądu, gdyż jest to dziedzina, w której sędziowie są niezawiśli.
nie podlegają rozpatrzeniu skargi zawierające treści znieważające lub słowa powszechnie uznawane za obelżywe. Skarżący lub wnioskodawca zostanie powiadomiony o przyczynach pozostawienia skargi lub wniosku bez rozpatrzenia.
Wnoszenie skarg/wniosków
Skargę/wniosek można złożyć w następujący sposób:
na piśmie - pocztą, adresując: Prezes Sądu Rejonowego dla Warszawy - Śródmieścia w Warszawie, ul. Marszałkowska 82, 00 - 517 Warszawa
na piśmie składając w Biurze Podawczym Sądu przy ul. Marszałkowskiej 82 - wejście od ul. Żurawiej (parter)
ustnie do protokołu - przyjmowane są przez pracowników Oddziału Administracyjnego tutejszego Sądu - pokój 129 i 169.
wzór protokołu do pobrania poniżej
Termin rozpatrywania skarg i wniosków.
Skargi i wnioski rozpatrywane są bez zbędnej zwłoki. Termin na załatwienie skargi i wniosku wynosi miesiąc, licząc od daty ich wpływu lub uzupełnienia.
Informacja dotycząca przetwarzania danych osobowych jest dostępna w zakładce Ochrona Danych Osobowych.