Procedura przyjmowania oraz rozpatrywania skarg i wniosków dotyczących działalności Sądu Rejonowego dla Warszawy-Śródmieścia w Warszawie.
Zasady przyjmowania i rozpatrywania skarg i wniosków reguluje:
- Ustawa z dnia 27 lipca 2001 r. Prawo o ustroju sądów powszechnych – Rozdział 5a
Plik do pobrania poniżej – wyciąg z ustawy z dnia 27 lipca 2001 roku Prawo o ustroju sądów powszechnych (dokument doc, rozmiar 51,5 KB)
- Rozporządzenie Ministra Sprawiedliwości z dnia 9 maja 2012 roku w sprawie skarg i wniosków dotyczących działalności sądów powszechnych
Plik do pobrania poniżej – tekst rozporządzenia Ministra Sprawiedliwości z dnia 9 maja 2012 r. w sprawie skarg i wniosków dotyczących działalności sądów powszechnych (dokument doc, rozmiar 47,7 KB)
Organ właściwy do rozpatrzenia skargi/wniosku
Właściwy organ określa artykuł 41b Ustawy z dnia 27 lipca 2001 roku Prawo o ustroju sądów powszechnych
Artykuł 41b
paragraf 1. Organem właściwym do rozpatrzenia skargi lub wniosku, dotyczących działalności sądu, jest prezes sądu
paragraf 2. Jeżeli skarga lub wniosek dotyczą działalności sądu okręgowego i sądu rejonowego, organem właściwym do rozpatrzenia jest prezes sądu okręgowego. Jeżeli skarga lub wniosek dotyczą działalności sądu apelacyjnego i sądu okręgowego, organem właściwym do rozpatrzenia jest prezes sądu apelacyjnego.
Wymogi formalne skargi/wniosku
Skarga/wniosek powinny zawierać:
- datę wniesienia skargi/wniosku
- imię i nazwisko wnoszącego skargę/wniosek
- adres wnoszącego skargę/wniosek
- zwięzłą treść skargi/wniosku
- sygnaturę akt sprawy oraz wskazanie sądu, którego dotyczy skarga/wniosek.
Skargi i wnioski nie podlegające rozpatrzeniu.
- nie podlegają rozpatrzeniu skargi w zakresie dotyczącym orzeczniczej działalności sądu, gdyż jest to dziedzina, w której sędziowie są niezawiśli.
- nie podlegają rozpatrzeniu skargi zawierające treści znieważające lub słowa powszechnie uznawane za obelżywe. Skarżący lub wnioskodawca zostanie powiadomiony o przyczynach pozostawienia skargi lub wniosku bez rozpatrzenia.
Wnoszenie skarg/wniosków
Skargę/wniosek można złożyć w następujący sposób:
- na piśmie - pocztą, adresując: Prezes Sądu Rejonowego dla Warszawy - Śródmieścia w Warszawie, ul. Marszałkowska 82, 00 - 517 Warszawa
- na piśmie składając w Biurze Podawczym Sądu przy ul. Marszałkowskiej 82 - wejście od ul. Żurawiej (parter)
- za pośrednictwem poczty elektronicznej na adres: srs@warszawa-srodmiescie.sr.gov.pl
wzór skargi/wniosku do pobrania poniżej
- ustnie do protokołu - przyjmowane są przez pracowników Oddziału Administracyjnego tutejszego Sądu - pokój 129 i 169.
wzór protokołu do pobrania poniżej
Termin rozpatrywania skarg i wniosków.
Skargi i wnioski rozpatrywane są bez zbędnej zwłoki. Termin na załatwienie skargi i wniosku wynosi miesiąc, licząc od daty ich wpływu lub uzupełnienia.
Informacja dotycząca przetwarzania danych osobowych jest do pobrania poniżej.